Przemysł w Bydgoszczy w II połowie XIX wieku w latach sześćdziesiątych XIX w. powierzchnia miasta wynosiła 1287 ha, z tego jednak 494 ha przypadały na położone w pewnej odległości od miasta łąki nadnoteckie. Właściwe miasto miało więc 793 ha powierzchni i mieszkało w nim ok. 27 tysięcy mieszkańców.

Bodźcem do rozwoju przemysłu w Bydgoszczy w XIX w. było zastosowanie pary wodnej do napędu maszyn, a także oddanie do użytku pierwszych linii kolejowych: do Krzyża (1851 r.), Gdańska (1852 r.), Torunia (1861 r.) i Poznania (1872 r.), jak również uruchomienie gazowni (1860 r.) i u schyłku wieku elektrowni miejskiej. Wówczas to z małych pierwotnie zakładów i warsztatów zaczęły wyrastać coraz większe fabryki, wysyłające swoje wyroby również na eksport. Wytwarzały one głównie maszyny, wyroby metalowe, skórzane, drewniane i artykuły spożywcze. Wyraźny postęp w rozwoju przemysłu maszynowego dokonał się w II połowie lat sześćdziesiątych XIX w., a więc w okresie ogólnego ożywienia gospodarczego. Powstało wówczas kilka zakładów tej gałęzi przemysłu, między innymi zakład uruchomiony przez mistrza ślusarskiego – Carla Fiebrandta. (...)

Tekst: Edmund Jaskólski, Kamila Pajączkowska

Wydawca Bydgoskie Zakłady Elektromechaniczne BELMA S.A.


II Wydawca Wydawnictwo Pejzaż, Stadnicki s.k.

160 s, oprawa twarda uszlachetniona

Projekt i DTP/ projektpejzaz.pl

Bydgoszcz 2023