Folder towarzyszy 20 Bydgoskiemu Festiwalowi Operowemu.Jak zawsze serdecznie witam wszystkich Gości festiwalu: tych, co przybyli, by się pojawić na scenie, i tych, którzy zasiądą na widowni. Na otwarcie XX Bydgoskiego Festiwalu Operowego przygotowaliśmy premierę Halki Moniuszki, dzieła, w skarbcu naszej kultury zajmującego specjalne miejsce, którego poprzednia premiera odbyła się w Bydgoszczy trzydzieści dwa lata temu. Naszym widzom proponujemy ponadto dwa w dość szczególny sposób spokrewnione ze sobą dzieła: Don Giovanniego Mozarta, w realizacji Łotewskiej Narodowej Opery z Rygi, którą po czternastu latach z radością gościmy ponownie, i stuletnią Ariadnę na Naxos Straussa - przedstawienie z Krakowa - operę popularną i elitarną, która w oczach krytyki jest bodaj najpiękniejszym dziedzictwem Mozarta.Specjalnej uwadze widzów polecam Chowańszczyznę Musorgskiego, z którą przybywa do nas Narodowy Akademicki Teatr Wielki Opery i Baletu Republiki Białorusi z Mińska. Czas, jak się zdaje, działa na korzyść tego niezwykłego, nieukończonego przez kompozytora dzieła, które wciąż fascynuje i wciąż frapuje, i to coraz silniej. Jeszcze nigdy w Bydgoszczy nie widzieliśmy na żywo zarzueli - oryginalnej czysto hiszpańskiej formy opery, która rozwijała się na Półwyspie Iberyjskim od połowy XVIII wieku. Los Elementos (Żywioły), które pokaże kataloński zespół Le tendre Amour, da wgląd w specyfikę tego gatunku. Po raz drugi powitamy dynamiczny zespół Danza Contemporánea de Cuba, którego poprzedni występ dobrze się zapisał w pamięci widzów. Jak co roku, zadbaliśmy o wprowadzenie do naszego programu musicalu - tym razem jest to głośna już Lalka według Prusa - z Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni.Publiczność głębiej zainteresowana teatrem muzycznym, zwróci z pewnością uwagę przynajmniej na dwa z wydarzeń towarzyszących XX BFO. Mam na myśli premierowe przedstawienia Radamesa Petera Eötvösa i Poiesis Przemysława Zycha, które pospołu z Fundacją OPERALNIA zamierzamy pokazać w sali kameralnej im. prof. F. Krysiewiczowej, oraz FORUM KRYTYKI OPEROWEJ - pierwsze spotkanie tego rodzaju w którym swój udział zapowiedzieli nasi czołowi specjaliści i krytycy. Zajęć, jak widać, jest dość. Serdecznie zatem zapraszam, życzę trafionych wyborów i jak najlepszych wrażeń i przeżyć.
Maciej Figas (dyrektor Opery Nova w Bydgoszczy z wstępu do folderu)
Parametry techniczne: format 20 x 28 cm oprawa miękka, uszlachetniona, złocenie, tłoczenie
Wydawnictwo Pejzaż 2013, Bydgoszcz.