„Najtrudniej zmienić obyczaje...”, a od nich właśnie najczęściej zależy jakość naszego życia i jego wpływ na otaczającą rzeczywistość. Ogólnie rozumiana ekologia dostarcza nam w tej materii najwięcej przykładów. Walczymy ze smogiem na wielu frontach – jednak tym najważniejszym, na którym zwycięstwo jest najpewniejsze, jest dziedzina wychowania i edukacji najmłodszych pokoleń.Serdecznie dziękuję wszystkim pedagogom, nauczycielom i rodzicom zaangażowanym w program „Czy to Smok, czy SmoG?” Dobra zabawa i pozytywny przekaz buduje w młodych umysłach najlepsze zwyczaje, utrwala wzorce zachowań, dzięki którym proekologiczne działania w codziennym życiu przestają być uciążliwością, a stają normalnością. Przygotowane do samodzielności „maluchy” przejmą od nas w przyszłości stery odpowiedzialności za miasto, region i naturalne środowisko. Dzięki tak dobrze opracowanym programom i ich zaangażowanym realizatorom – wspomniane stery przekażemy w dobre ręce – ze spokojem o przyszłość naszej zielono-błękitnej planety.

Wpis Prezydenta Rafała Bruskiego do publikacji dotyczącej programu ekologicznego

„Czy to SmoK, czy SmoG?”


Opracowanie programu:Anna Miszewska

nauczyciel Przedszkola nr 43 „U Krecika Szybownika”

Wsparcie metodyczne:

Iwona Olejnik dyrektor Przedszkola nr 43 „U Krecika Szybownika” w Bydgoszczy

Krystyna Karpińska konsultant Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy

Dofinansowano: Fundusze Urzędu Miasta Bydgoszcz – Wydział Zintegrowanego Rozwoju Miasta Bydgoszcz

Patronat honorowy:

Urząd Miasta Bydgoszczy

Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty w Bydgoszczy

Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy

Państwowy Wojewódzki Inspektorat Sanitarny w Bydgoszczy

Parametry techniczne:

format a4, oprawa twarda, uszlachetniona

Wydawca - Wydawnictwo Pejzaż 2018, Bydgoszcz